da diana dream's

Apr 23, 2010

~ ini cara saya study ~
:: sila jangan ikut ::
::: ini hanya pembacaan bagi yang malas seperti saya :::



lepas bangun tidor walaupun pukul 12 tghri ketika itu, perlu terus mandi. saya memang akan terus mandi selepas bangun, ini kebiasaan saya sebb lepas mandi saya akan jadi segar bugar, mata pon akan jadi cerah, tidak lesu melihat note2 saya itu.

asingkan kan note2 yang sepatutnya di stdy elok2. maksudnya, saya mesti pastikn note2 yg saya baca itu nnt kemas, cantik dan tersusun rapi. jika mahu lebih cantik, dan lebih cute, kepilkan note2 wajib itu dengan pengepit yg comey2. kadang2 saya juga gunakan penyepit atau kelip rambut saya.

dah mandi, dah asingkan dan dah kemaskan note2 tersebut,

jom mula stdy.
saya akan stdy subjec atau topic yg sudh lengkap, sbb note saya selalu nya tdk lengkap, ini kerana saya selalu mls nk salin note2 dalm kuliah kerana tgn kiri saya ini sgt cept lenguhh. owhhh, alasan indah saya je tu. sila jgn contohi.

baca dan baca terus baca.

untuk note2 yg tdk lengkap, akn saya lengkapkan dgn minta dari kawan2 yang rajin menylin note kuliah, juga kepada mereka yg bernasib baik kerana asgmnt mereka keluar exm. ini adalah berdasarkan sport question bersama.


dah julen bijik mata bace, dah nk tekeluor ank mata tu tapi xdapt gak. ehrrmmm, saya akn gunakan hightlight yang berwarna-warni seperti bubur caca kegemaran saya untuk lebih memberikan tarikan terhadap note2 tersebut. pastikan berwarna- warni, baru meriah ok.


owh lupa pulak, sebelum tu, pastikan bekalan air masak yang penuh sekole atau bahasa betulnya sejag atau sebotol. sebb air penting untuk oksigen yg cukup. lagi satu, bila saya minum bnyk air, saya akn selalu nak buang air, jadi saya tidak akan boleh culas iaitu tidor kerana saya pasti terjage sbb perlu ke bilik air. wahhh, inilah petua saya tidk mengantuk ketika stdy.


lepas bace note yg berwarna warni ala2 burung merak itu, cepat2 buat note kecik2 yg comey pula. iaitu, dgn gunakan kertas yg kecil2 atau pon yg di lipat2 cantik supaya timbul mood stdy.
note2 kecik yg comey ini juga akan memudahkan untk dibawa kemana sahaja waima ke tandas sekali pon nnt. percayalah!!!

perlu di ingtkan, selain air masak, saya juga gunakan air kopi dan nescafe utk saya tdk tetidor di meja stdy. juga sediakan sedikit jajan yg menjadi kegemaran.

mahu lebih enjoy?? saya juga akan buat game utk diri saya sendiri. iaitu, selepas hafal, faham, ingt dah kira mmg boleh jawab la if soaln exm keluar nnt. saya akn dapt nikmati jajan kegemarn yg saya sendiri sediakan. hahahahhh, ni tips terbaik saya ok!!!

untuk tdk bosan, saya akn dgr music. contohnya lagu2 dangdut ke, hindustan ke, yg leleh2 ke. layan je, buat halwa telinga capang saya ini.

lagi satu tips stdy supaya tdk bosan ialah lepas habis stdy sesuatu topic itu, lepas mkn jajan yg ada tu, buat panggilan telefon pda sesape je yg tdk ckp soal stdy. atau jgak saya akan sms pada kwn2 dan insan2 terpilih pilihan saya. tapi tips ini tdk di sokong ibu saya yang tercinta ok.

ok

dah habis buat semua ni, ulang semula untuk subjek atau topik yang seterusnya...

tolong sila jgn salahkan saya jika ada yg ikot tapi result nnt mengecewakan anda, sbb setiap org punya cara stdy yg tersendiri.


:: mahu result lebih hebat utk sem ini ::

No comments:

Post a Comment