da diana dream's

Apr 13, 2010



DUGAAN...
entah apa mksud sebenar dugaan yg aku selalu sebut2kan pon aku kurg pasti sebenarnya
tp apa yg aku tahu ttg DUGAAN.....
DUGAAN adalah sesuatu rintangan atau sedikit kesusuhan juga disebut kesukaran yang mknanya hampir serupa dengan ujian yang perlu ditempuhi bagi setiap yang bernama manusia

selagi yang bernama manusia,
siapa lah kita hendak menolak apa itu DUGAAN yang telah ditetapkan???

kata ustazah zaiton, masa aku sekolah rendah dulu (skolah keb. toh johan)
kalau kita di uji atau didtgi DUGAAN
kita kene ucap 'alhamdulillah'
kene bersyukur sebb ALLAH menguji kita
masa tu berebut2 lah pelajar tahun 3 melor angkat tgn nk tny kat ustazah zaiton kenapa kene ucap alhmdllh plak??

nak tau apa jwpn ustzh???

DUGAAN tu satu anugerah ALLAH SWT kepada hambanya
hamba yang semakin lalai
hamba yang disayangi
hamba yang dikasihi

kenapa pulak???tny si Dikri..

sebb,
bila ALLAH kurniakan kita kelebihan seperti rupa paras, harta, pangkat dan sebagainya
ada yang bongkak dengan kekayaan tersebut
ada yang angkuh dengan kecantikan yang dimiliki
ada yang berlagak dengan harta yang dipinjamkan tersebut

sebab tu kadang2 DIA rampas balik apa yg DIA dah kurniakan

faham????tny ustzh zaiton..

angguk... tapi dalm hati msih berkata-kata lg...
kenapa?
macmna?
kalau xckp xpe ke?

tu sebb org yang lalai dgn apa yg dia ada ustzh,
tapi yang ALLAH syg pon kena uji jgak ke?
kalot si anas gemok bertnya...

jawab ustazh zaiton...

yang ALLAH paling sayanglah yng bnyk akan di uji dan diduga...

nak tahu kenapa??

sebb,
org susah yg diuji lg ttg kesushn
tp msih bersyukur dgn apa yg dimiliki dan
dapt menempuhi kesusahn tersebt dgn penuh keiman
tanpa merungut dan ucap alhmdulillah ats sedikit rezeki yg dikurniakan itu
antara manusia yg ALLAH sayg

sbb ALLAH menguji hamba yang dikasihi sahaja
sbb lepas diuji dan di duga, kita akan lebih matang
lebih berdikari
lebih kuat
lebih teguh hatinya
lebih memahami erti kesukaran
lebih akur dgn nikmat yg semntara
lebih bersyukur dgn erti kata syukur yg sebnr

(dalam hati berkata, tapi xsemua yg diuji dan di duga tu
berjaya tempuhi sume ni,

mampu lalui pe yg ditakdirkan dgn semprna...)

tapi...
ada jgak yg xtahan dgn ujian yang ALLAH berikan
sebb tu la ada kejadian bunuh diri,
minum arak,
amik dadah
dan etc

sbbnya nk ambil jaln mudah selesaikan mslh...

mereka ni antara org yg gagal dlm kehidupan,
fahm???

sume mcm blur lg masa ni..
xde pon yg ckp fhm bila ustzh tny fhm ke x td
yg wat2 fhm pon hnya angguk2 kepala je
tu pon sbb nk bajet pandai

bila dah tgok sume mcm sengal je,
ustzh pon cite la pasal kish2 nabi dan para anbia yg diuji hebat...
.
.
.
.
.
.
.
.


dah meleret2 cerita ustzh

barulah ada yg ckp fhm
tu pon dua tiga kerat yg kat baris depan2 je

kringgggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!!

loceng dh bunyi

bangun!!!
terima kasih ustazah, (ketua kelas)
terima kasih ustazah (ramai2 bngun n then jerit kuat2 ucp time kash) hahahaha



kini

dah lebih seabad,

dah bnyk yg ditempuhi
dah bnyk air mata yg ditumpahkan
dah bnyk jln dan lorong yang dirempuhi
dah bnyk kebodohan diri yg dijumpai
dah bnyk halangan dan DUGAAN yang
ALLAH kurniakan

dan semakin bnyk pula kesengn yang dimiliki
semakin wujud ketengn hati
semakin lebar senyuman di bibir
semakinlurus jaln yang berliku
semakin cerah lorong yg gelap
semakin indah dan berseri dengan warna warni dalm kehidupan ini

malah,
diusia yg masih sementah aku

aku rasakan
aku antara yang agak matang
dalam menempuh kehidupan
dalam membuat keputusan

bukan air mata yang terhambur keluar bila didtgi berita kesedihan
tapi alhamdulillah ku ucapkan

bukn air mata yg aku rembeskan
tapi kesyukuran aku panjatkan bila ada antara mereka disekeliling aku
yang kesakitan

bukan kesalan yg aku luah kan
bila DUGAAN menghampiri
tapi
aku berusaha menempuhi dgn ketengan

ya...

aku tenang

aku ikhlas terima DUGAAN ini

aku redha di uji sebegini

aku akur dengan kehendak NYA

kerana

aku kini semakin matang
aku kini semakin kuat
aku kini semakin tabah
aku kini semakin berdikari
aku kini semakin maju
aku kini semakin hebat
aku kini semakin bagos
dan
aku kini semakin mampu tersenyum
dengan ertikata senyuman sebenar

:: mahu mencari diri ::

No comments:

Post a Comment