da diana dream's

Dec 25, 2010

dewasakah?


Detik demi detik masa yang berlalu kian meninggalkan kesan- kesan dewasa dalam kehidupan seharian. Menghitung putaran waktu bersama pantasnya masa berlari pergi meninggalkan memori terdahulu. Melihat susuk jasad di pantulan cermin, menghitung detik waktu yang berlalu, melihat pantasnya kalendar bertukar tahun,..aku jadi takut sendiri. Takut melihat bayang- bayang sendiri di pantulan cermin, takut melihat kedewasaan akan datang. Takut tersalah lorong dalam memilih jalan kehadapan. Takut melihat yang sudah- sudah itu akan terus berulang untuk masa akan datang dalam kalender harian aku lagi. Takut aku untuk melangkah sebagai seorang dewasa yang lengkap. Mengenang setiap itu, aku jadi tersorok di sudut bilik, memeluk kaki yang rapat ke dada, menunduk wajah menyembam lutut yang merapat bersatu. Bagaimana rupanya aku di pengakhiran untuk semester terakhir di kampus varsiti perdana nanti. Mencongak kiraan bulan yang kian sedikit untuk pengakhiran ini, terasa bagaikan baru semalam terkedek- kedek aku berlari menjengah DTC di minggu orientasi, terhegeh- hegeh mendaftar kursus yang perlu ditunjuk ajar si senior yang budiman, tergaru- garu kepala yang tidak gatal kala tersesat mencari jalan di varsiti sendiri,tersenyum riang tatkala huluran persahabatan kian erat bersatu, biar sahabat, kawan juga teman silih berganti seperti pepatah inggeris "friends and love, come and go". Mengenang yang lepas, tersenyum sendirian bila kemanisan menjengah kotak fikiran, dan yang pahit dan payau masin serta kelat, biar tersimpan kemas sebagai pengajaran di hari kelak. Berhenti dari asyik melihat yang lepas sudah, kini masa merencana yang bakal menjengah. Mencari jalan dan lorong untuk aku bertapak, membina kerjaya serta keluarga. Itu matlamat terkini, juga boleh dilihat sebagai azam untuk tahun yang bakal berganti. Tak payah mengenang yang tidak menghargai, lebih baik menyayang yang mahukan diri. Mencorak kedewasaan sendiri, masih tergapai- gapai sendiri. Bukan mencari tangan untuk perpaut utuh, bukan mencari dahan buat teduhan dihari muka. Hanya ingin terus berpijak di kaki sendiri, berbumbung dan berpanas sendiri tanpa ada yang mengeluh untuk menghulur bantuan meringankan resah. Biar nanti aku pula yang mampu mengurangkan beban buat mereka yang pernah menabur budi.





:: selamat datang 2011 ::

No comments:

Post a Comment