da diana dream's

Jan 17, 2011

:: bukan siapa-siapa ::


Masa silih berganti,tahun demi tahun bertukar pergi meninggalkan yang sudah-sudah. Melihat ke belakang,merenung ke sisi, menoleh ke bawah,..tiada apa yang ada untuk dibanggakan,untuk dimegah- megahkan sebagai kau manusia yang kian meningkat dewasa yang sudah pon dewasa sebenarnya. Masih ditakuk lama, masa tidak berharta, masih hingusan seperti dulu, masih hijau dalam mengenal hidup, masih kosong dada, masih buta hati, masih bisu hujah, masih kelam malam memanjang. Mencorak nasib di kanvas jalanan, perjudikan takdir hidup duniawi, mengira bintang didada langit yang pekat hitam tak berwajah. Masih jauh perjalanan yang perlu diterokai, masih jauh dan terlalu jauh untuk kau gapai intan permata, penghormatan dan status atasan, aset berjuta menghiasi akaun simpanan.



Aku bukan siapa-siapa untuk mudah mencapai hasrat sanubari. Aku bukan orang berdarjat mahu dilayan bagaikan puteri. Aku bukan siapa- siapa untuk dijaga tatang bagai minyak memenuh. Aku bukan rupawan perlu dikawal bak jelitawan ternama. Aku bukan hartawan, bukan ilmuan, bukan penuh dengan hadis dan riwayat sebagai pedoman. Aku si busuk hati, aku si dajal pemusnah, aku yang hodoh parasrupa, aku si gadis jalanan mengemis lebihan makanan, aku hanya serpihan sisa pandangan, aku yang hina dina tak perlu ditatap mahu diratap bila nyawa tiada dijasad.

No comments:

Post a Comment