da diana dream's

Nov 6, 2009

khitbah_baru kini ku mengerti...


APAKAH ITU KHITBAH????
(ini jawapan aku berdasarkan pembacaan ku yang sgtlah sedikit)

  • khitbah merupakan satu peminangan / lamaran / merisik dari pihak lelaki atau sebaliknya (perempuan pon boleh memenang taw, setelah merasakan pasangan pilihan benar- benar menepati pilihan.
  • berdasarkan sebuah hadis, seseorang yang hendak meminang boleh melihat pasangannya dan berkomunikasi secara berhadapan,boleh juga melihat apa- apa yang membolehkan mereka berkeinginan untuk meneruskan penikahan kelak(terdapat 2 pandangan iaitu boleh lihat keseluruhan tubuh atau hanya muka dan tapak tangan sahaja)

Hukum khitbah adalah sunnah, Nabi Muhammad S.A.W. juga pernah berkhitbah terhadap isteri-isteri baginda, antaranya Saidatina ‘Aisyah bintu Abu Bakr dan Saidatina Hafsah bintu Umar R.A. Hukum melihat makhtubah (calon isteri) kita juga adalah harus, Riwayat dari Jabir R.A., telah bersabda Rasulullah S.A.W. : “ apabila salah seorang dari kamu mengkhitbahi perempuan, maka kamu mampu (noleh) melihat akan ia (wanita-wanita yang dikhitbah) untuk mengajak ke arah perkahwinan, maka lakukanlah ‘sempurnakanlah’, telah berkata akan Jabir R.A. : maka aku telah berkhitbah dan khitbah yang berlaku sehingga aku melihat akan makhtubah (calon isteri) itu mengajak ke arah perkahwinan maka aku kahwini akannya”. Hadith ini menkhabarkan hukum khitbah itu adalah sunnah seperti yang dilakukan oleh baginda Rasulullah S.A.W.

melepasi umur 21 tahun, aku akui sudah ada lelaki yang istimewa dalam jiwa qudus ini. mengenalinya sedari sekolah rendah lagi, satu tempoh waktu yang agak panjang juga. tapi pepatah ada cakap, "jangan diukur dalamnya kasih dan tebalnya cinta berdasarkan jarak dan waktu" (betul ke pepatah ni)hehehe. entah lah, setelah sekian lama dan semakin melepasi garis usia remaja, bab khitbah dan keinginan untuk meneruskan ikatan keperingkat yang lebih serius pernah dipersoalkan antara kami. keterujaan yang teramat tinggi dalam membicarakan hal- hal yang berkaitan dengan ini berlaku. sungguh!!!, sangat teruja keduanya kami. sama- sama berkejaran di taman, mandi di sungai, bermain becak dipadang,berkejaran bersama,jatuh dan bangun bersama, ketawa dan menangi bersama- sama, di hukum guru yang sama, dianugerahkan pelajar cemerlang bersama,dan segalanya dialam kanak- kanak kami tinggalkan berlalu pergi dalam lipatan kenangan yang tidak akan pernah hilang dalam memori ingatan. sungguh indah zaman kanak- kanak yang berlalu. kemudian, kami turut sama- sama melalui usia remaja... sama- sama melihat perubahan fizikal yang menggambarkan keremajaan kami. malah, sama- sama meluahkan rasa indah tatkala hati berdetik suka melihat kacak dan cantiknya lelaki dan perempuan lain. akhirnya, setelah agak lama tidak bersua muka disebabkan pertukaran alam persekolahan menengah, pertemuan di aidil fitri 2006 menerbitkan satu rasa dan perasaan yang tidak pernah kami alami sebelum ini terhadap satu sama lain. sama- sama memendam rasa, sama- sama tersipu malu, sama- sama memendam rasa. akhirnya sang kumbang meluahkan rasa, si bunga tersimpul malu... namun, kematangan persahabatan menjadikan keduanya saling berfikir panjang tentang hala tuju persahabatan kami. ternyata dalam proses mengenali sebagai pasangan dan bukanya seperti sahabat ketika dulu membawa seribu satu kenangan dan fasa keindahan antara kami... menyedari yang kami saling memerlukan (sokongan dan dorongan) lantas keputusan dibuat tanggal aidil adha sebagai proses pengenalan yang lebih serius. ternyata keputusan ini menimbulkan tanda tanya pada keluarga dan sahabat- sahabat kami yang lainya, juga pada kami sendiri. betulkah perhubungan ini? tidak takutkah andai nanti hubungan ini merosakan persahabat sekian lama kami andai tidak menjadi? sudah bersediakah menjalin cinta dengan sahabat sendiri? mampukah? bolehkah? berjayakah? persoalan- persoalan tersebut kami tinggalkan dengan senyuman sahaja =) (kerana kami sendiri tidak ada jawapan)

alhamdulillah, berkat doa dan restu keluarga serta rakan- rakan, hubungan ini tidak lah menempuhi fasa- fasa getir yang keterlaluan. memandangkan keluarga saling mengenali, sahabat- sahabta juga saling bersahabat antara kami. makin mudahlah proses hubungan ini... meninggalkan fasa remaja dan memasuki awalan kedewasaan, rezeki dan rahmat makin melimpahi dikalangan kami. si dia memperolehi pekerjaan tetap dan aku kini dapat pula melanjutkan pelajaran di IPTA (juga berkat doa ibu bapa, keluarga, rakan dan dia barangkali) malah kini sudah ditahun 2,... kedewasaan kami makin terserlah dipandangan keluarga dan diri sendiri apabila masing- masing bijak memainkan tanggungjawab dan peranan sendiri. menganjak ke usia perhubungan yang ke 4 ini (hubungan yang serius bukan dicampur dengan zaman kanak- kanak dahulu), kesyukuran yang tidak ternilai aku dan dia panjatkan pada Mu Ilahi Ya Rabbi, yang Maha Mengetahui Dan Yang meminjamkan Rasa Kasih diantara kami. syukur teramat sangat perhubungan ini tidak melalui detik getir seperti teman- teman ku yang lain, malah makin mencambahkan rasa yakin dan tanggungjawab kami. disebabkan itu, khitbah menjadi topik perbualan dan persoalan tiap kali bersua muka (memandangkan kami menjalinkan hubungan jarak jauh, dia di negeri kelahiran tercinta, mencurahkan bakti dan aku di ibu kota, berjihad menuntut ilmu...cewahh)

apabila ianya dipersoalkan....

keluarganya : abah dan mak tak ada masalah, malah kami setuju je dengan keputusan yang dipilih.lagipon dah kenal keluarga dia, semuanya baik- baik je..

keluarga aku(abah) : abah rasa macam baru tadi je abah iqamat dan azankan ke telingan ayang, macam baru semalam je abah belikan mainan doktor- doktor yang ayang merengek minta dibeli, macam baru kemarin je abah letakan minyak gamat di lutut ayang yang jatuh masa main dekat tamam permainan rumah kita.....kemudian sambil tersenyum, abah peluk aku erat!!!!!! terasa qudus kasih mu abah... terasa aliran sayang yang mengalir disetiap sarafku... kucupan hangat abah didahi tidak mungkin aku lupakan... berlagulah tangis syahdu, dan persoalan itu aku biarkan berlalu bersama pelukan hangat abah....
(ibu) : dah besar rupenye anak ibu, dah nak kawen ye??? tapi masak nasi pon kadang- kadang hangit, kadang- kadang lembik,macam mana nak jamu mak mentua makan nanti??(sambil senyum- senyum mengejek) tadi pun mintak ibu sikat dan tocangkan rambut, semalam pon tidur dicelah ketiak ibu lagi, kemarin pon cari ibu dan menangis di bahu ibu bila tak boleh nak hafal apa yang dibaca dan apa yang dipelajari dalam kuliah,(masih sama seperti zaman sekolah rendah bila sukar nak hafal sifir),,,:D tak sangka dah jadi anak dara anak ibu ni, cepatnya masa berlalu. dah tua ke ibu ni???(sambil masih boleh senyum- senyum kambing)macam baru semalam ibu rasa ayang bergerak- gerak dalam rahim ibu,menendang- nendang, tapi ibu tak rasa sakit pon sebab bahagia teramat sangat bila anak yang ibu kandung sihat dan aktif dalam kandungan. macam baru je tadi ibu tukarkan lampin dan cucikan najis di ponggong ayang, macam baru sangat je ibu kendong, belai dan tidurkan ayang dalam buaian sambil lagukan asmaul husna kegemaran ayang...belum sempat ibu teruskan kata- kata yang seterusnya, tangan yang sering membelai dan menyuci najisku dulu itu aku genggam erat...aku peluk kemas sesusuk tubuh gempal itu. hangat, dingin, sendu dan tangis pon berlagu pilu...
  • ya...sebenarnya aku belum cukup matang pada penilaian orang tua ku.belum cukup kuat, untuk menongkah arus kematangan
  • masih seperti anak kecil, yang masih bertatih dan tidak mampu untuk berjalan sendiri tanpa dipimpin...
  • aku lah itu, si anak kecil yang suka menangis bila berjauhan,
  • si anak kecil yang suka merajuk bila ada permintaan yang tidak ditunaikan,
  • si anak manja yang sering merengek-rengek minta dibelai,
  • si anak hingusan yang masih kecil dan tetap akan kecil selamanya dimata orang tua ku...

dimalam nya, kisah tangis dan sendu ku berpanjangan di talian bersama si dia.... keputusan di buat, biarlah dahulu hubungan ini... biar lah dahulu, sekurang- kurangnya aku tamatkan pengajian ini dahulu, biar lah dahulu, mungkin ada rahmat tersembunyi... DIA mahu kita terus mengenali dan mengenali lagi... mungkin belum cukup keyakinan ibu dan abah terhadap kita lagi... mungkin abah belum sedia lepaskan anak manja dia lagi kot... mungkin ibu belum puas tidurkan sayang lagi kot... dan kemungkinan kemungkinan yang lainya dijelaskan... pujuknya dalam tangis ku...

sungguh aku terharu diatas kasih dan sayang serta cinta yang dianugerahkan buat aku selama ini... sungguh aku terkesan yang teramat sangat dengan sendu dan syahdu tangisan malam itu... sungguh aku bersyukur dengan qudus dan mulusnya kasih abah, sungguh aku bersyukur dengan rahmat cinta dan belaian manja ibu... dan sungguh aku bersyukur dengan kematangan dia saat itu (usia kami sebaya) dan kesungguhan- kesungguhan inilah yang akhirnya menjadikan aku lebih bersungguh- sungguh mengejar cinta dan cita- cita...mendapat redha dan restu ibu dan abah...

sungguh,aku benar- benar bersungguh- sungguh (berapa banyak sungguh la aku ni)

p/s: sangat sayang ibu sangat kasih abah sangat rindu b aku sanagt- sangat cinta kalian...

No comments:

Post a Comment