da diana dream's

Oct 23, 2009




dalam menyiapkan asgmnt berkaitan kebgkitn islm di M'sia pada tahun 1970-an,

sambil layn metro n kosmo online,
sambil pulak melayan besfwen aku, si wahida yang bertandang ke bilik,...
sambil mencari artikel tentg isi2 yg perlu dimasukn dalm asgmnt,
sambil berfacebook,,,
sambil 2kar backround bloger ni...
aku...
manusia yg serba jahil mengenai tajk asgmnt ni tetbe rse cm nk ngs,
tetb terharu yg teramt sgt,,
seram sejuk j bce artikel mngenai
"tragedi Natrah",
yg mane stlh ak kaji, aku bce, aku nilai...
kish nye sgguh tragis,
penuh air mate dan darah,
sgt dramatik...
beriye2 aku bercite kat si wahida ttg "si Natrah" pe yg aku fhm...
sungguh....
aku xtipu, kish ni mmg mnjdikan aku semakin bersyukur dilahirkn sbg islam,
hdup dlm keluarga islm,
dikelilingi org2 islm, dan shgga kini aku smkin cube mndalmi islm yg sebnr...
terfikr sjenak, bgmna krne seorg gadis yg bru berusia 13 tahun ketika itu telah menjadikan tanh air aku, yg bukn tnh tmpah si gadis tersbt bergenang dgn drah dan keringat..
batape bnyk air mte yg mngalir,
beribu yg cdera parah,
beratus nywa terkorbn
dan entah berapa bnyk wang yg dignakan untk proses mahkmh yag digunakan oleh Melayu-Islm yg semmgnye sensitf dgn isu tersebt...
btape org islm ketika itu bangkit menntg tragedi Natrah yg dimurtadkan setlh di islmkan oleh Che Aminh, si ibu angkt Natrah...
btepe Natrah mengs dan meraung mncri che Aminah, dan tdk rela dimurtadkan...(dikristiankan)
insaffff.............
btape aku perlu mncri dri dan mngeng btape bertuahnye aku dilhir dan dibsrkan sbg islm...
semoga aku sntiase diberi petunjuk ke arah islm yg sejati....

No comments:

Post a Comment